fredag 2 november 2007

Hantverkare

??!??! Jag begriper mig faktiskt inte på hantverkare...

Är det inbyggt i deras utbildning att de ska komma för sent, inte ha med sig verktyg och material, och sen stå och babbla i mobilen hela tiden istf att fokusera på jobbet? Är man schyst å bjuder dem på fika så kan man vara helt säker på att tiden debiteras på fakturan...

Sen tjatar dom med mig, om alla problem just det här jävla jobbet medför. Å så suckar de och stönar, de å går på frukost, lunch eller middag. Och har man tur så dyker de upp en vecka senare, men oftast dyker de inte upp alls. Däremot dyker det alltid upp en fet faktura som har betalning "i går"..

Så klart ringer man upp hantverkarn och ifrågasätter toastol i vardagsrummet och faktura på jobb som inte är färdigt...

Och då undrar jag allra mest av allt över svaren man får....
- Du... Jag har också räkning att betala.
- Jag har så mycket att göra. Kunderna ringer hela tiden.... Och jag kan inte komma till dig förrän om 1 månad!??!

Då drar min hjärna i gång på högvarv...

- Finns jag?

- Är jag inte en kund? Om jag är en kund... Hur tänker hantverkar´n när just den här kunden bortprioriteras?

- Betalar jag inte hantverkaren för att göra detta jobb?

- Har det blivit ett gigantiskt missförstånd, har jag givit budskapet att jag jättegärna vill vara lite "wild & crayzy" å ha toan i storarummet?

- Å vafan har jag med hantverkarens räkninga att göra?

Ärligt sagt... Det enda jag ville var att få nykaklade badrummet funktionsduglig. Inte lösa en "stackars hantverkares" röriga schema, livsproblem eller räkningar.

Och projicerar man situationen på mitt egna jobb, så skulle det typ låta:

Jag: Näe... Någon dator har jag inte med i dag.

Kunden: Vad gör du här då?

Jag: Ska bara kolla var jag ska ställa datorn.

Kunden: ??????

Jag: Jaha... Då är jag klar för i dag. Jag har ju ingen dator med mig så jag kan inte utföra jobbet...

Kund: ??????

Resten fattar ni själva... Jag skulle bli av med jobbet/kunden... Och det är väl ganska logiskt´i de flesta branscher utom i hantverkarskråt..

Inte vet jag?

Tjingeling!

Den visslande Malla! ;-)











BloggRegistret.se

0 kommentarer: