söndag 2 november 2008

Aftonbladet söndag

Läste reportaget om Anna 41 år som blivit utsatt av sitt ex, en gripande historia där hon utsatts för övergrepp och dessutom fått hiv. Idag tvingas hon leva på kvinnohem med sina 2 barn, bara för att hennes ex tagit sig friheten att beröva dom deras frihet och säkerhet.

Manligt, vilken fin karl...men det värsta är att hon inte är ensam...jag om någon vet, men i mitt fall så tänker jag inte fly, jag har inte gjort något fel, mina barn har rätt att växa upp i en så trygg miljö som möjligt. Mitt sätt att skydda mig behåller jag för mig själv, och jag har informerat skola, grannar och alla i min närhet om det jag blivit utsatt för så dom håller extra koll.



Efter reportaget så skriver Åsa Passanisi om "Hjälplösheten är skrämmande" och jag håller med henne.

På samma sida så står frågan:



Är du hotad?

Är ditt ex på väg att bli en stalkare?

Här är de tidiga varningstecknen:



-Ökad rörlighet och närhet till offret



-Intensiv kontakt med offret via mejl, telefonsamtal och besök.


-Hot om att döda eller skada offret.



-Påfrestningar i stalkarens dagliga liv, till exemel uppsägning från arbetet.



-Ökat intag av alkohol eller andra droger.



-Hot om våldtäkt.



-Försök eller hot om att döda sig själv.



-Tillgång till vapen.



-Psykisk sjukdom.



-Tidigare våldstendenser.



-Personlig attityd hos stalkaren som rättfärdigar användande av våld.



-Ny personlig relation i stalkarens eller offrets liv.



-Stalkaren är ansvarslös och lever för dagen.



Källa: Walker, L:E & Meloy, J.R 1998. Stalking and domistic violence.


Majsangillarintestalkersajsarn

BloggRegistret.se
^

3 kommentarer:

Monica sa...

GILLAR inte dom heller läskiga Usj

Majsanochmalla sa...

Har du fått igång lilla dator nu???
Majsan

Monica sa...

nope den står fint i hallen , jag bara blänger på den , lika bra att kasta´skiten ;( Monicapåskithumördag